karatetlacitka.png (12925 bytes) Intro Buildable objects Effects Parameters Extra Home

3d textury

Textury mají vždy svůj název a pak další parametry podle typu. Ve vetšině případů je to název bitmapy, colortable, nebo jen číslo barvy v paletě. Ještě textury t3dGoureau, t3dMapGoureau a t3dMapShade potřebují další parametr jako hodnotu průhlednosti. Také u některých textur můžeš přidat colortable pro průhlednost. U jiných je to naopak povinný parametr.

I zde platí že musíš nejdřív vytvořit - zapsat všechny potřebné bitmapy a colortable. Až pod to všechno zapsat texturu.

texturyzapisdobre.png (4393 bytes)
Dobře.
texturyzapisspatne.png (3875 bytes)
Špatně.

t3dEnvmap

<t3dEnvmap> název | název bitmapy 256x256 pixelů </t3dEnvmap>

Envmap - environment map je okolí co se odráží na objektu. Tvoje bitmapa je to "okolí".

Textura se bude mapovat podle toho jak se hýbe objekt.

envmapt3d1.png (41702 bytes)
Textura se "plazí" po objektu.
envmapt3d2.png (2727 bytes)
Barva 0 je vidět.

t3dEnvmapDbl

<t3dEnvmapDbl> název | název bitmapy 256x256 pixelů|název envmapy 256x256 pixelů|název colortable </t3dEnvmapDbl>

Tato textura je sloučením textur t3dmapping a t3denvmap do jedné. Budeš tedy potřebovat dvě bitmapy a colortable (povinně) pro průhlednost.

První bitmapa je vždy mapping a druhá envmap. Toto se opravdu hodí a dají se dělat zajímavé triky.

envmapdblt3d1.png (49557 bytes)
Envmapa je okolí co se na torusu odráží.
envmapdblt3d2.png (41160 bytes)
Barva 0 u druhé bitmapy není vidět.

t3dEnvmapSprite

<t3dEnvmapSprite> název | název bitmapy 256x256 pixelů </t3dEnvmapSprite>

Textura je totožná jako t3dEnvmap s tím rozdílem že barva 0 není vidět.
envmapspritet3d1.png (38482 bytes)
Efekt "neviditelné" barvy 0.
envmapspritet3d2.png (13293 bytes)
Zapisuje se stejně jako t3dEnvmap.

t3dFlat

<t3dFlat> název | číslo barvy |(můžeš přidat název colortable) </t3dFlat>

K této textuře není potřeba žádná bitmapa. Jednoduše napiš název a číslo (pozici) barvy ve tvé aktuální paletě. Po přidání (nepovinně) colortable bude textura průhledná.
flatt3d1.png (34876 bytes)
Jednobarevná textura s volitelnou průhledností.
flatt3d2.png (21292 bytes)
Barva 0 (outline) je vidět.

t3dFlatLightmap

<t3dFlatLightmap> název | název ligtmapy 64x64 pixelů|(můžeš přidat název colortable) </t3dFlatLightmap>

Každý jednotlivý polygon na objektu bude mít jednu barvu, podle toho jak vypadá bitmapa. Tato bitmapa musí mít 64x64 pixelů a jako jediná (lightmapa) 256 barev.

Jestliže bude tvůj objekt mít vetší hustotu (víc polygonů) lightmapa bude věrnější.

flatlightmapt3d1.png (20899 bytes)
Někdy je méně polygonů efektnější.
flatlightmapt3d2.png (11255 bytes)
Lightmapa může mít jakoukoli podobu.

t3dGoureau

<t3dGoureau> název | název lightmapy 64x64 pixelů šedá|název colortable|průhlednost 0 až 1 </t3dGoureau>

Průhledná textura s šedou lightmapou. Lightmapa může mít jakoukoli podobu a dá se s ní skvěle experimentovat.
goureaut3d1.png (39221 bytes)
Míra průhlednosti je 0 až 1.
goureaut3d2.png (25912 bytes)
Experimentováním s colortable se dá dosáhnout zajímavých výsledků.

t3dMapGoureau

<t3dMapGoureau> název | název bitmapy 256x256 pixelů|název lightmapy 64x64 pixelů šedá|název colortable|průhlednost 0 až 1 </t3dMapGoureau>

t3dMapGoureau je opět sloučením dvou textur; t3dMapping a t3dGoureau. Velmi efektní.

První bitmapa je vždy mapping a druhá lightmapa.

mapgoureaut3d1.png (35757 bytes)
Výsledek je lesklý nebo spíše osvětlený objekt.
mapgoureaut3d2.png (15400 bytes)
Vzhled lightmapy určuje jak bude objekt osvětlen.

t3dMapBump

<t3dMapBump> název | název bitmapy 256x256 pixelů|název bumpmapy 256x256 pixelů|(název colorimage)|(název colortable) </t3dMapBump>

Bump je klasická věc. Bitmapa na podkladu je "plastická".

Na tuto texturu budeš potřebovat minimálně dvě bitmapy 256x256 pixelů 256 barev. První je mapping (podklad) a druhá je bumpmapa, ta může mít jakoukoli barvu a tady výjimečně i jinou paletu. Vzhled bumpmapy si musíš nejdřív vychytat.

Nebo můžeš přidat colorimage a průhlednost (colortable). Colorimage je bitmapa co "vybarví" tvůj bump. Viz příklad 2.

mapbumpt3d1.png (39331 bytes)
Na celistvějších plochách vypadá bump lépe.
mapbumpt3d2.png (16260 bytes)
Bumpmapa může mít jakoukoli barvu a dokonce i jinou paletu.

t3dMapping

<t3dMapping> název | název bitmapy 256x256 pixelů|(můžeš přidat název colortable) </t3dMapping>

t3dMapping "nabalí" bitmapu na objekt. Má volitelnou průhlednost (colortable) a barva 0 bude vidět.
mappingt3d1.png (22509 bytes)
Barva 0 je vidět.
mappingt3d2.png (23161 bytes)
Textura je průhledná jen zepředu (un face).

t3dMappingSprite

<t3dMappingSprite> název | název bitmapy 256x256 pixelů </t3dMappingSprite>

Textura je téměř totožná jako t3dMapping. Rozdíl je že barva 0 není vidět a nemůžeš použít colortable.

Na obrázku je dobře vidět jak funguje "neviditelnost" barvy 0.

mappingspritet3d1.png (20417 bytes)
Čísla jsou vidět jen zepředu.
mappingspritet3d2.png (14958 bytes)
S bitmapou se dá skvěle pohrát. Barva 0 není vidět.

t3dMapShade

<t3dMapShade> název | název bitmapy 256x256 pixelů|název colortable|průhlednost 0 až 1 </t3dMapShade>

Velmi efektní textura. Musí mít 64 barev, ale je velká 256x256 pixelů. Průhlednost se dá nastavit 0 až 1.

Dobře vypadájí různé gradienty nebo čáry a nápisy.

mapshadet3d1.png (24502 bytes)
V kombinaci s efektem Scrollt3d se dají dělat super věci.
mapshadet3d2.png (32362 bytes)
Zkus také změnit typ colortable a její barvy.

ShapePatch

<ShapePatch> název | název textury objektu|název "obrysové" textury|šířka "obrysu"|V začátek (volitelně)|V konec (volitelně) </ShapePatch>

ShapePatch - umí na jakékoli textuře vytvořit obrys pomocí další textury.

To znamená že 3d objekt s nějakou texturou může mít obrys, který je tvořen další libovolnou texturou.

Připrav si 3d objekt (i lwo) a jeho libovolnou texturu a pak další libovolnou texturu, která bude tvořit "obrys" objektu. Šířka "obrysu" se dá nastavit a také koordináty V pro začátek a konec textury (na výšku). To se hodí když chceš aby se zobrazila jenom určitá část "obrysové" textury. V koordináty textury jsou nepovinné. ShapePatch můžeš použít vícekrát na jednu texturu-objekt, ale každý další musí mít jiný název.

ShapePatch je velmi efektní a dá se skvěle kombinovat s efekty SetT3dShade a ScrollT3d.

shapepatcht3d1.png (7522 bytes)
Jednoduchá kontura kolem 3d objektu (t3dFlat).
shapepatcht3d2.png (34949 bytes)
Průhledný obrys (t3dGoureau).
shapepatcht3d3.png (23102 bytes)
Pohyblivá textura (t3dMapShade a Scrollt3d).
shapepatcht3d4.png (42204 bytes)
Dvakrát ShapePatch (t3dGoureau a t3dMapShade).

t3dBillboard

<t3dBillboard> název | název bitmapy|(můžeš přidat název colortable)|(a průhlednost 0 až 1) </t3dBillboard>

Text o t3dBillboard.
clonesprite3d.png (36223 bytes)
Popis obrázku vlevo.
clonesprite3dt.png (60099 bytes)
Popis obrázku vpravo.
ghh don'tpanic